LibrarLibrar
Lagstiftning

Bemannade skolbibliotek nu lagkrav - vad betyder det för din skola?

3 minuters läsning

Skolinspektionen planerar att börja granska hur skolor följer den nya skolbibliotekslagen under våren 2026. Fyra månader efter att lagen trädde i kraft visar statistik från Kungliga biblioteket att var fjärde skola fortfarande saknar biblioteksbemanning.

Granskning dröjer trots lagkrav sedan juli

Sedan den 1 juli 2025 är det lagkrav att alla elever från förskoleklass till gymnasium ska ha tillgång till ett bemannat skolbibliotek på sin skola. Men trots att ändringen varit känd länge och lagen nu varit i kraft i fyra månader har Skolinspektionen ännu inte påbörjat någon granskning.

Enligt generaldirektör Marie Axelsson är tanken att börja granska under våren 2026. Just nu pågår internt förberedelsearbete för att planera hur granskningen ska genomföras.

Verkligheten lever inte upp till lagen

Statistik från Kungliga biblioteket visar en tydlig bild av läget: var fjärde skola i Sverige saknar fortfarande biblioteksbemanning. För många skolelever är verkligheten alltså fortfarande långt ifrån vad lagen kräver.

Detta gör den kommande granskningen extra viktig. Den kommer att ge en tydligare bild av hur väl Sveriges skolor faktiskt lever upp till lagkraven och var det finns brister som måste åtgärdas.

Tolkningssvårigheter väntas

Marie Axelsson är öppen med att hon förväntar sig utmaningar i granskningen. Hon pekar på tidigare erfarenheter från när skollagen trädde i kraft 2010, då det fanns krav om att varje skola skulle ha ett bibliotek, men utan specifikation om bemanning.

Det ledde till omfattande diskussioner om vad ett skolbibliotek egentligen är. Vissa skolhuvudmän hävdade att en samling böcker räckte, och det förekom till och med fall där man köpte gamla böcker på antikvariat och kallade det ett skolbibliotek.

Marie Axelsson förväntar sig att historien kommer att upprepa sig med den nya lagen:

"Det finns väldigt många olika skolor i Sverige, de är olika stora, de har olika möjligheter eller förutsättningar. Därför tror jag att vi kommer att se olika varianter på hur man som skolhuvudman har sett till att följa skollagens krav."

Hur kommer granskningen att gå till?

Exakt hur granskningen kommer att genomföras är ännu inte beslutat. Skolinspektionen överväger olika metoder och måste ta ställning till flera frågor innan arbetet kan börja.

Möjliga granskningsmetoder

Enligt Marie Axelsson kan granskningen genomföras på olika sätt:

  • Skrivbordsgranskningar: Skolinspektionen skickar frågor och ber skolhuvudmän beskriva sin verksamhet skriftligt
  • Platsbesök: Inspektörer besöker skolor för att granska verksamheten på plats
  • Kombinerad metod: En skrivbordsgranskning som kompletteras med fysiska besök på utvalda skolor

Beslut om vilken metod som ska användas och hur urvalet av skolor ska göras kommer att fattas under de kommande månaderna.

Vad händer om skolan inte lever upp till kraven?

Skolinspektionen har flera verktyg för att hantera skolor som inte följer lagen. Processen är tydlig och kan eskalera steg för steg:

Sanktionstrappan

  1. Föreläggande att rätta bristen: Det vanligaste första steget. Skolinspektionen skriver tydligt vad som behöver göras för att leva upp till lagens krav.
  2. Vite: Om skolhuvudmannen inte följer föreläggandet kan Skolinspektionen förelägga om vite (ekonomisk sanktion).
  3. Domstol: Om inte heller vitesföreläggandet följs går ärendet till domstol som får döma ut vitet.

Detta innebär att lagen har tänder. Skolor som inte lever upp till kraven riskerar både administrativa påföljder och ekonomiska konsekvenser.

Hur kan er skola förbereda sig?

Med granskning på väg under våren finns det flera saker skolhuvudmän bör göra redan nu för att säkerställa att de lever upp till lagen:

1. Säkerställ att ni har bemanning

Det grundläggande kravet är att skolbiblioteket ska vara bemannat. Kontrollera att ni har personal på plats och att bemanningen är tillräcklig för att uppfylla bibliotekets ändamål.

2. Prioritera utbildad personal

Lagen säger att skolor i första hand ska anställa personal utbildad i biblioteks- och informationsvetenskap. Om ni ännu inte har det, börja rekryteringsprocessen nu.

3. Upprätta en biblioteksplan

Alla skolor ska ha en biblioteksplan som anger hur skolbiblioteket ska främja elevernas läsande samt medie- och informationskunnighet. Dokumentera tydligt hur ni arbetar med detta.

4. Integrera biblioteket i undervisningen

Det räcker inte med ett bemannat bibliotek som står för sig själv. Skolbiblioteket ska vara en resurs i undervisningen. Skapa tydliga strukturer för hur lärare och elever använder biblioteket.

5. Dokumentera verksamheten

När Skolinspektionen granskar kommer de att vilja se bevis för hur ni arbetar. Dokumentera systematiskt bibliotekets verksamhet, användning och integration i undervisningen.

Vad innebär ett "bemannat skolbibliotek"?

En av de stora frågorna som kommer att diskuteras är vad som räknas som ett bemannat skolbibliotek. Lagen är tydlig på vissa punkter men öppen för tolkning på andra:

  • Biblioteket ska vara en "samlad, gemensam och ordnad verksamhet"
  • Det ska finnas till både elevers och lärares förfogande
  • Det ska användas som resurs i undervisningen
  • Det ska främja elevernas läsande samt medie- och informationskunnighet
  • Bemanningen ska vara sådan att ändamålet med skolbiblioteket kan uppnås

Den sista punkten är särskilt viktig. Det räcker inte att bara ha någon på plats några timmar i veckan om det inte är tillräckligt för att uppfylla bibliotekets syfte.

Förbered er med rätt verktyg

När Skolinspektionens granskning kommer vill ni kunna visa upp en välfungerande verksamhet. Ett modernt bibliotekssystem gör det enklare att:

  • Dokumentera bibliotekets användning och integration
  • Visa upp systematisk uppföljning av verksamheten
  • Hantera utlåning och administration effektivt
  • Ge lärare och elever enkla verktyg för att använda biblioteket
  • Följa upp hur biblioteket främjar läsande och MIK

Librar hjälper skolor att bygga den typ av strukturerad skolbiblioteksverksamhet som både lever upp till lagens krav och verkligen gör skillnad för elevernas lärande.

Kontakta oss om förberedelser

Sammanfattning

Den nya skolbibliotekslagen innebär stora förändringar:

  • Alla elever ska ha tillgång till bemannat skolbibliotek sedan 1 juli 2025
  • Var fjärde skola saknar fortfarande biblioteksbemanning enligt KB:s statistik
  • Skolinspektionen planerar att börja granska efterlevnaden under våren 2026
  • Tolkningssvårigheter väntas kring vad som räknas som ett bemannat skolbibliotek
  • Skolor som inte lever upp till kraven kan få förelägganden, viten och i sista hand dömmas av domstol

Tiden för att förbereda sig är nu. Skolor som proaktivt arbetar med att utveckla sina skolbibliotek och dokumentera verksamheten kommer att stå starkare när granskningen kommer.